free html5 templates

Verdieping op groei

Groeien is niet statisch, maar dynamisch. Groei is veelomvattend. Je kunt je ontwikkelen op persoonlijk vlak. Denk hierbij aan meer vertrouwen op God, afrekenen met slechte gewoontes, leren omgaan met moeilijke situaties, etc. Maar je kunt het ook gemeentebreed zien. Denk hierbij aan meer voor elkaar zorgen, evangeliseren, uitreiken naar armen, gebed, kinderwerk, etc.


Doordat groei dynamisch is, is het mogelijk dat je op meerdere vlakken tegelijkertijd ontwikkelt of dat het elkaar afwisselt. Het is een misverstand dat je eerst op persoonlijk vlak voldoende gegroeid moet zijn, voordat je uiting mag geven aan jouw ontwikkeling in de  gemeente door het inzetten van jouw gaven en talenten. God wil juist dat we onze plek in de gemeente innemen. Jij bent nodig en waardevol! Ga dus geen voorwaarden stellen of drempels opwerpen, waardoor jij je plek (nog) niet in kunt nemen.


We hebben dus persoonlijke groei en groei in de gemeente. Bij beide soorten groei mag jij betrokken zijn!


Lees 1 Korintiërs 12 en 13 en 2 Petrus 3:17-18


Als eerste is persoonlijke groei belangrijk. Petrus stimuleert ons om geestelijk te groeien, zodat we Jezus Christus, onze Heer en Redder, beter leren kennen. Hierdoor blijven wij standvastig en dicht bij Jezus. Wij mogen groeien, zodat we steeds meer op Jezus gaan lijken en Jezus steeds meer door ons heen werkt. Het is goed om je hiernaar uit te strekken.


Ten tweede hoor je als christen bij God en Zijn koninkrijk. God zegt dat wij een lichaam zijn, waarbij iedereen zijn functie en plek gekregen heeft. Om als lichaam goed te functioneren en te kunnen groeien is het belangrijk dat iedereen zijn plek inneemt. Want de Geest openbaart zich door elk van ons, tot welzijn van de hele gemeente (1 Korintiërs 12:7), waardoor de gemeente nog meer gaat functioneren zoals het bedoeld is en wij onze plek innemen in deze wereld.


We mogen dus genieten van onze diversiteit en van de plek die bij ons past. Sterker nog: we hebben elkaar nodig, juist in datgene wat ons uniek maakt en waarin we van elkaar verschillen. Neem dus je plek in. Jouw plek is de plek die God voor jou bedacht heeft. Waardeer je eigen plek en de plek van de ander.


Samenwerken kan lastig zijn, maar leg de focus op wat samenbindt. Het allerbelangrijkste: handel vanuit liefde! Want de liefde is geduldig, de liefde is vriendelijk, de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots, zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd, zij neemt niemand iets kwalijk, zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid. De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand (1 Korintiërs 13:4-7).


Natuurlijk kun je redenen hebben om je plek niet in te nemen. Misschien weet je niet wat je plek is of wat je zou kunnen doen. Of je nu wel of niet weet wat je plek is, iets houdt je tegen om in beweging te komen. Misschien denk je dat je niet goed genoeg bent of niet in staat bent je plek in te nemen. Ook kun je gekwetst of teleurgesteld zijn of denk je dat niemand je mist of je nodig heeft. Maar jij bent een onmisbaar deel van Gods gezin. Jij bent waardevol en nodig in het gezin. Wat brengt het jou en de gemeente als jij jouw plek inneemt? Welke stap of plek heeft God voor jou in gedachten? Wat heeft voor jou de meeste waarde en waarvan uit wil jij leven? Vertrouw op God, juist nu en hou Gods liefde en trouw voor ogen. Voordat je kunt ervaren is het belangrijk dat je je eerst openstelt voor Zijn liefde en dit aanvaardt en gelooft. Gun jezelf dat het een proces mag zijn, maar laat het wel een ontwikkeling/groei zijn en geen stilstand.


Je kunt ook denken dat jij je plek niet inneemt, terwijl je dit al wel doet. In deze situatie is het goed om je ervan bewust te worden/zijn dat jij op die manier functioneert waar Gods Zegen op rust en waar Hij van geniet. Denk niet te min over sommige plekken of overwaardeer andere plekken niet. Gods gedachten zijn anders. Hij vindt de ene plek niet waardevoller of belangrijker dan de andere. Laten wij dat dan ook niet doen.


Als jij je plek inneemt die God voor je bedacht heeft en groeit waardoor God nog meer door je heen kan werken, zal dat waardevol zijn voor jezelf en voor de gemeente! Weet dat God Zichzelf door jou en door de gemeente aan de mensen in deze wereld wil laten zien en tevens aan de heersers en machten in de hemelsferen wil laten zien hoe rijk en volmaakt Zijn wijsheid is. (Efeziërs 3:10)