free bootstrap templates

Mogelijke belemmeringen/obstakels

In dit gehele proces kun je obstakels of belemmeringen tegenkomen. Of jij die tegenkomt en zo ja, welke jij tegenkomt is persoonlijk. Schrik hier niet van. Groeien gaat immers met vallen en opstaan. Bij deze een paar voorbeelden waar je tegen aan kunt lopen:


- Twijfel

- Er niet op durven vertrouwen

- Er niet in durven geloven

- Afwijzing

- Geen vervolgstappen durven zetten


Als eerste is het goed om te beseffen dat je niet alleen bent. Jij maakt onderdeel uit van het lichaam van Christus, dus deel met je mede-gelovigen waar je moeite mee hebt en ga de strijd niet in je eentje aan. God heeft ons aan elkaar gegeven. Laten wij daarom ook voor elkaar openstaan en er voor elkaar zijn.


Welke betekenis mag ik geven aan obstakels en belemmeringen?

Ook dit is per situatie verschillend. Het kan zijn dat God een andere weg voor ogen heeft dan dat jij hebt. Het kan echter ook zijn dat jij tegengehouden wordt door je eigen gedachten of door de duivel. De duivel is er niet blij mee wanneer jij Jezus volgt. Hij is er helemaal niet blij mee als jij groeit, sterker wordt in je geloof en dat Jezus steeds meer door je heen werkt.


Dus wat te doen als je voelt dat je niet verder komt of dat de weg voor je afgesloten wordt/is?

Het enige wat wij kunnen doen is dicht bij Jezus blijven en de wapenrusting aantrekken, zoals beschreven in Efeziers 6: 10-18. Blijf in gesprek met God, vraag om bevestiging of je op de juiste weg zit. Leef vanuit Gods genade. Besef ten diepste wat Zijn genade voor jou betekent en handel hieruit (zie ook Romeinen 5). Trek ten strijde als je tegengehouden wordt door duivelse heersers en machten. Doe dit niet alleen, wij zijn immers één lichaam. Maak het bekend bij medechristenen, zodat wij er voor elkaar kunnen zijn.


Je mag stappen zetten in geloof. Meestal horen we geen duidelijke JA uit de hemel komen. Wanneer jij vrede en rust of een diep besef van “dit is goed“ ervaart, laat je dan niet tegenhouden. Vertrouw erop dat God jouw leven leidt wanneer jij Hem wilt volgen.


En de Here zal u onophoudelijk leiden, in uw behoeften voorzien met goede dingen en u gezond houden, dan zult u lijken op een tuin met voldoende water, een altijd opborrelende bron (Jesaja 58:11).


Besef dat Gods wegen hoger zijn (Jesaja 55:9). Hij denkt heel anders dan wij. Hij heeft een heel ander tijdsbesef dan wij. Hij ziet veel meer dan wij. Wij zien het vaak vanuit ons perspectief, maar God ziet het vanuit Zijn perspectief, dat allesomvattend is. Vraag Gods hulp om er vanuit Zijn ogen naar te kunnen kijken en niet vanuit ons eigen beperkte perspectief. Een mooi voorbeeld hiervan is Elisa in 2 Koningen 6: 16-17 waar hij tot God bidt om de ogen te openen van zijn dienaar. Geef dus geen waardeoordeel aan dingen die je ziet of juist nog niet ziet gebeuren. Blijf op God vertrouwen en handel vanuit geloof! Onze hoop is gevestigd op de Heer!



Wie op de Heer vertrouwt, is als de berg Sion, die onwankelbaar vaststaat voor eeuwig. Zoals de bergen Jeruzalem omringen, zo omringt de Heer zijn volk. Van nu tot in eeuwigheid.

Psalm 125:1-2